Sekrepatu.reismee.nl

Just life in Surinam

Jennever
Op de trip naar de Raleighvallen we Jennever ontmoet, de vriendin van Jan die meeging als kokkin. Eenmaal thuis aangekomen hebben we met haar een afspraak gemaakt om bij ons te komen koken, zodat we wat Surinaamse gerechten konden leren te bereiden. Ik en Rosa maakten soep, Phylicia maakte roti en Jessie maakte bami. Jennever kon hun namen niet onthouden dus het werd: 'Rotivrouw' en 'Bamievrouw'. We werden goed aan het werk gezet in de keuken en hebben daarna heerlijk met zijn allen gegeten!

Margaritas
Het werken bij Margaritas is nogsteeds leuk! Ik werk nu wisselend de ene dag met Janice, de andere dag met Genevieve. De meiden zijn beiden megalief en behulpzaam voor me, maar pitbulls tegenover de mannelijke klant. Vorige week wilde er een zwerver binnenkomen, totdat Genevieve met de vleeshamer (die waarmee we het ijs crushen) in de lucht begon te zwaaien en achter hem aanliep.. Ik kijk er met bewondering naar hoe ze in het leven staan. Deze meiden hebben no mercy en kunnen zichzelf goed beschermen achter die bar; ze leren me naast het poolen erg veel over Surinaamse gedragingen en gewoonten en ook B52's te maken en ze te drinken ;-)

Nickerie
Vorig weekend ben ik met Phylicia en Jessie naar Nickerie gegaan, een kleiner stadje in Suriname. We waren uitgenodigd voor een Javaanse bruiloft/ verjaardag van Stephanie. Zij was mee met haar man op tour naar boven Suriname, daar hebben we hun leren kennen en zijn we uitgenodigd toen voor dit weekend. De bruiloft bleek met aankomst in zomer jurkjes een Islamitische te zijn

Surprised
..de verjaardag volgde direct daarna, waarbij we propvol werden gestouwd met heerlijk eten! We kregen te horen dat je eten niet mocht weigeren(anders moeten ze het weggooien), dus het kwam letterlijk bijna mijn neus uit..ondanks dat het veel was was het eten toch ook erg lekker. De volgende dag hoorden we dat er kaaimannen waren gevangen, bij de buren. Er hing een mannetje en een vrouwtje aan een balk geknoopt. Hij werd gevilt, terwijl je nog spiertrekken kon zien..heel erg indrukwekkend en later op de avond heb ik een stukje crocsate gegeten. Het was erg lekker!! Smaakt tussen kip en vis in en was lekker pittig gemaakt. De vader van Stephanie had voor zondag een boot gefixt om ons naar Bigie Pan te brengen. Dat is een soort van natuurgebied, waar veel wordt gevist en waar zeldzame vogels zijn. Je kan er niet lopen, alleen in de boot mee tussen de onder water gelopen boomtoppen door varen. Soms zijn er wel hoge bomen, met hoger gelegen land, waar dan kaaimannen zijn en bijzondere vogels. Laten we nou net van alles zien daar zoals de rode Ibis (vogel) en dat ik dan mijn camera in Paramaribo ben vergeten :-(..

Salsa
Vanaf de eerste week dat ik hier ben zit ik op salsales. Ik heb net de eerste cursus van stappen en basis 1 gehaald. Nu ben ik bezig met het vervolg. Zie foto's!
Laughing


Stage
Via een Nederlandse stagiair die mee was op tour naar de Raleighvallen heb ik een pabo student leren kennen. Via hem kwam ik in contact met de St.Stephanusschool, waar ik een dagje mee mocht lopen in de klas. Eigenlijk wilde ik een week, maar met pijn en moeite werd ht een dag en in klas 4 in plaats van 5 of 6. Maargoed, ik was allang blij dat ik iets had! Jan was namelijk ook vollop scholen aan het benaderen, maar tot nu toe geen positief resultaat voor mij gehad. Er is een neiuwe minister van onderwijs, die het lastig maakt voor stagiaires die willen meekijken. Een school heeft zelfs aan Jan gevraagd 14 ventilatoren te doneren in ruil voor mij een week daar mee te laten lopen. Ze zien het niet als een gunst maar als een last, een stagiaire. En dit terwijl ik ook een training voor hun kinderen aan het ontwikkelen ben, wat in het voordeel zal werken van die kinderen, niet tegen hun... Jammer dat dit niet zo wordt opgevat en ik hoop dat ik, wanneer de training af is, hem op de ST. Stephanusschool mag geven, waar ik een dagje was.
Ik vond het heel erg leuk en interessant om zo een dag mee te kijken in de klas!
'S ochtends wordt er eerst de vlag gehesen op het schoolplein, met de gehele school samen buiten. Er wordt een lied gezongen en dan lopen alle kinderen mee met hun eigen juf naar de klas toe.Buiten, nog voor het officiele en strenge, kwamen er al veel kinderen naar me toe om te vragen wie ik was, of ik uit Nederland kwam, of ik een fiets had, of ik de zus was van de pabo student, hoe oud ik was en of ik kinderen had (dat is eigenlijk sowieso een vraag die veel voorkomt-of je kinderen hebt). In een snel tempo jaagt de juf ze door de stof heen zoals aardrijkskunde, rekenen en taal. Ik mocht een verhaal lezen met de kinderen en ik mocht de taalwerkjes nakijken. Ook zat ik in een groepje wat stiekem galgje speelde wanneer ze klaar waren met hun werkjes en die ik moest helpen met rekenen. Toen ik de voorkant van het rekenschrift zag sloeg ik al doodsangsten uit, maar toen ik zag wat er in stond was het een hele opluchting toen ik een zin las met 'mevrouw heeft 48 sinaasappels. Ze verkoopt er 12. Hoeveel heeft zij over?' Dit was klas 4, in Nederland groep 6.De juf, juf Jenny, liet me van klas 3,4,5, en 6 de biologie/natuurboeken zien, zodat ik op kon zoeken wat de kinderen te leren krijgen over voeding. Gelukkig kan ik hier wel wat mee en ga morgen samen met Phylicia beginnen een opzetje te maken.

Yael
Dinsdag komt mijn moeder langs hier in Suriname en blijft anderhalve week bij ons in huis. In heb een trip gepland weer naar het binnenland waar ze lekker kan uitrusten en een vakantiegevoel kan krijgen.

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie in Nederland?? Is het al lekker koud?

Reacties

Reacties

Pepijn

Ha die Noy,

Dat is toch ook wat, ben je speciaal naar Suriname gegaaan om iets goed te doen voor de kinderen daar wordt het tegengewerkt en dan 14 ventilatoren voor 1 week meedraaien, heel apart.

Het was weer een leuk verhaal, blijf vooral schrijven.

Leuk dat Yael langs komt, ik wens jullie veel plezier samen.

Ik ga nu de foto's bekijken, zonder de Ibissen :)

Liefs Pepijn.

Doortje

oooooooh wat leuk allemaal en spannond
Ik wil ook komen logeren :) xxxx dikke sjoenu

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!