Sekrepatu.reismee.nl

Margherita's en Jungle Book part 1

Stage
Aangezien mijn stagebegeleider een erg chill persoon is, en het schoolvakantie blijkt te zijn in Suriname, doe ik nogsteeds eeeeerg rustig aan met de stage.
Ik bedacht eerst om iets anders te zoeken, om wel aan de uren te komen. Jan hielp me erbij maar we kwamen op nietscools uit..Ik heb nu toch besloten door te gaan met waar ik voor gekomen was en heb een leuk plan bedacht waar ik zin in heb om uit te voeren. Mijn praktijkplan heb ik net afgemaakt en opgestuurd naar de docent op school. Als zij het goedkeurd kan ik het aan Jan geven en kan ik beginnen.
Er zijn twee nieuwe meiden in het huis. Ze zijn 24 en 25 :-) en komen uit het Oost'n van Nederland. Ze praat'n oek zoe graaappig- zeker wanneer ze het over roook'n en cooola hebb'n ;-) . Ze zijn hier niet voor stage, maar voor 3 maanden op vakantie en om vrijwilligerswerk te doen. Een ervan (afgestudeerd SPH) wil mij ook graag met de training opzetten helpen, wat ik erg fijn vind!! Nu krijg ik goede feedback op wat ik bedenk, en kan ik overleggen.

Margherita's
Omdat ik hier geen reet te doen heb eigenlijk (Paramaribo is best klein) behalve zwemmen, heeft Jan me geholpen aan een baantje bij poolcafe Margherita's. Nog nooit heb ik in zo'n korte tijd een bar geopend en afgesloten..Je hoeft er niets schoon te maken, alleen de airco en tv's aan/uit te zetten en de koelkasten te openen. Ijs zit in een zak en hak ik met een vleeshamer klein.Dan gaat het in de koelbox.
Ik werk samen met Janice, een lief en ontzettend bijdehand Javaans meisje die me veel uitlegd over de mensen en het gedrag in Suriname. Ook wijst ze me de mannen aan die 'stagiaire-jagers' zijn (Dat is hier serieus een begrip en in discotheken staan ze meestal ook samen) Ik vind haar hilarisch, want ze zet iedereen, vooral de klanten waar je toch netjes tegen hoort te zijn, op hun plek. En niet zo'n beetje ook! In Nederland zou het asociaal zijn, zeker tegen ouderen. Maar hier zie ik dat het noodzakelijk is, wat ze doet. Ze is erg mooi en moet meer dan duidelijk zijn tegen de mannen dat ze een meid is met klasse. En dat doet ze op een grove, voor hier met klasse manier. De baas van het poolcafe is heel relaxed- Janice speelt de hele nacht met haar telefoon, we hoeven niet te staan (er staan 2 hoge krukken achter de bar) en we mogen gewoon eten :-).
Eten kunnen de klanten tijdens het poolen ook, onder de bar is een cafetaria wat erbij hoort. Als ze wat bestellen dan roepen we via de walkie talkie naar beneden wat de bestelling is. Met de voesel-lift komt het dan naar boven en word in de walkie talkie geschreeuwd dat het eten er is.

Jungle Book 1
Afgelopen weekend ben ik naar 'boven Suriname'geweest. Met de bus en boot naar Knini pati (knie-eiland). Het ligt in het amazonegebied en echt midden in Suriname (eigenlijk helemaal niet boven, juist onder, maar omdat je de berg OP rijdt, heet het naar boven Suriname gaan). De drie andere meiden uit het huis waren ook mee, Huisbaas was de gids en er waren nog 3 andere mensen mee, waar ik nog foto's van krijg. We moesten met de korjaal (uitgeholde boomstam) verder het binnenland in, omdat er geen wegen verder waren. Regelrecht de diepe jungle in, met alle coole geluiden! We vaarden in een uur naar het eilandje waar we moesten zijn en kwamen onderweg allemaal mensen tegen die in kleine dorpjes aan de rivier wonen. Ze waren voornamelijk de afwas aan het doen, kleding aan het wassen, te water aan het gaan en vooral naar ons aan het zwaaien. We konden na aankomst zwemmen in de sala (een mini-stroomversnellinkje/waterval lijkt het op) voor de lodge.
Er was een kok die 'vingere'heette en de eigenaar Nelson kwam ons verwelkomen. We sliepen in een houten huis (zie foto) met stapelbedden, klamboes en tarantula 'Johnny' met kind!
De eerste nacht maakten we een tocht met de boot om naar kaaimannen te zoeken. Met zaklampenzocht men naar twee rode stipjes (de ogen). Ik had geen zaklamp, ik keek rustig naar de adembenemende sterrenhemel en wachtte rustig af tot iemand schreeuwde ''DAAR''. Het was heel erg cool om zo te varen in het donker, mar ik vond toch de sterrenhemel met heldere melkweg aembenemender dan de kaaimannen die we hebben gespot.
De volgende dag bezochten we een dorp en liepen echt door de jungle. Huisbaas wist ons enorm veel te vertellen over de planten, vruchten, vogels, dieren en de mensen uit het dorp. Het bizarre is dat die mensen gewoon Nederlands spreken. Je bent zo ver van Nederland, de bewoonde wereld en toch ook in die jungle, spraken de mensen Nederlands!
's Middags hebben we weer gezwommen en 's avonds na het eten gezellig aan tafel gechilld en muziek geluisterd van de trommelband die een optreden deed op het eiland. De volgende dag moesten we er jammergenoeg weer weg.. We bezochten de bownsberg op de terugweg naar huis, wat echt een killer-rit omhoog was. Huisbaas heeft vanaf gister alle vertrouwen van mij gewonnen in het verkeer. Na die enge rit naar boven en van de berg af, bracht hij ons in onweers-regen en multiple lichtflitsen naar huis. De lucht leek wel een discotheek-best gevaarlijk met die snelle lichtflitsen en rijden! Ik was blij dat ik veilig thuis was en heb even naar boven gekeken en ze daar bedankt :-)

Ik heb heel veel foto's gemaakt.. Ik probeer er zoveel mogelijk op te zetten nu, maar het gaat even duren!

Laten jullie me ook weten hoe het thuis gaat? Ik check elke dag mijn mailbox en skypen kan ik ook als je wil!

Liefs,

Noy

Reacties

Reacties

Loes

Hoi Noy, superleuk om al je belevenissen te lezen! Ik mis je al bij mara, maar geniet ervan daar en kijk goed rond naar alle mooie dingen die op je pad komen!
Liefs, Loes

ellen bakker

Noy, wat een heerlijk verhaal over Suriname naar boven. Hdet lijkt me echt kicken om zo een reis te kunnen maken. Verder bevestig je een beetje mijn vooroordelen over surinamers. Wanneer leren de jonge mannen, zonen , en broers nou toch eens respect via hun gezinsleden en omgeving voor jonge vrouwen. in 1985 was het niet anders. maar ik moet zeggen dat in nederland de nederlandse jongens er ook een staaltje van kunnen. in 1985 weer waren er veel meer mannen en jongens die ook andere jongens aanspraken op ongeoorloofd gedrag naar ( jonge)vrouwen toe. De emancipatie en feminisme is nu toch soms ver te zoeken in allerlei bevolkingsgroepen idem als de onze in nederland. Jammer vind ik dat toch. dus noy neem een voorbeeld aan de beeldschone dame waar je over vertelt. schat je risico's zo geod mogelijk in en laat je leven zo min mogelijk beinvloeden door die etterbakken.
Hier in amsterdam is het vooral mooi weer geweest, het slechte weer gaat morgen van start. Woensdag ga ik volgens planning weer naar frankrijk met een auto vol met keukenmeubels die we in nederland hebben gekocht.
Verder heb je mogelijk gejhootd van mijn rugpijn , helaas ik heb ene diagnose gekregen en dat wordt opereren. net zoals bij je vader moet ik dus onder het mes. ik denk oktober en dan weer 6 weken herstellen. Als het goed is dan de pijn weg, de klachten weg en kan ik weer lekker gaan verbouwen in frankrijk.Komende week dus gewoon relaxen in frankrijk en de buren vragen de keukenspullen uit de auto te sjouwen.
We hebben ook pelle verhuisd van waddinxveen naar denhaag. de nacht er aan voorafgaand hadden wij een feest van 50 jarigen in een weiland in midden holland. eeen van de 50 jaregen had op marktplaats een houten strandtent gekocht en deze opgezet in het weilnad. een paar boeren wagens erbij en bands speelde daar hun deuntje tot swingen aan toe. Er stonden meer dan 30 tenten war in de gasten konden blijven slapen. Wij kwamen met een boedelbak achter de auto aan op het feest. wij hebben heerleijk op een echt bed geslapen inde boedelbak. met die boedelbak zijn wij weer heel vroeg vertrokken en hebben pelle verhuisd, samen met kennisen van haar en je moeder en haar gezin. Heel gezellig hoor en ik heb prima geslapen ondanks mijn rug. Verhuizen was niet echt mijn ding... maar een beetje opde achtergrond hand en span diensten ging toch wel prima. Nou Noy , hou je taai, sta je mannetje , eigenlijk sta je vrouw zijn!!! maar dat klinkt een beetje raar. omdat we er niet aan gewend zijn aan dat soort uitdrukkingen. Tot horens en ik hoop voor jou dat de surinaamse vakntie snel voorbij is en dat je stage kan gaan lopen!! groet ellen

Miran

Ha lieve Noy,

Morgen kijk ik met Lucia en Mirle naar je foto's.
Vooral de spin zal goed effect hebben hier..;)
Het is gaaf mee te mogen lezen en kijken van je reis, je belevenissen en het geluk van je af te zien stralen.
You go girl!

We gaan skype poging donderdag doen.
Fijn..

Kus kus
Miran
ps hier in Nl is er geen nieuws..oja prinses maxima heeft in de gracht gezwommen voor een goed doel..met een roze badmuts..echt nieuws he

Miran

o nee oranje badmuts..duhhh

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!