Sekrepatu.reismee.nl

1 jaar Kaapverdie

1 jaar in Kaapverdië, met twee bezoeken aan Nederland.. Man, wat heb ik veel geleerd!
Wat heeft het me allemaal gebracht?

- Superveel meer kennis over de immigratie en Kaapverdische cultuur op Sal.

- Een vriend! En hoe leuk en hoe lastig het soms kan zijn om met iemand met een totaal andere cultuur te leven.

- Een gidsencursus van 1 maand in het Portugees (phoe he, dat was best heftig!)

- Kizomba dans, waardoor ik een vrouwelijkere kant van mezelf heb ontdekt

- Werk als gids, om Nederlandse toeristen het eiland te kunnen laten zien met al haar ontwikkelingen

- Een cursus in Reizen en Ondernemen, waardoor ik als zelfstandige ben begonnen met het opzetten van sociale projectjes (en heb al 1 sponsor:-)!

- Werk als tekenjuf, op een internationale basisschool waar ik kinderen leer creatief te blijven denken en doen

- Veel hele fijne en warme bezoekjes van vrienden, vriendinnen en familie uit Nederland!!

- Twee vriendinnen die hier ook zijn komen wonen; Leanda en Naomi . Wat een geluk ik heb, om hier vriendinnen te hebben vanuit Nederland!

- Ik heb geleerd wat écht geen geld hebben is, en wat dat met je doet als mens

- Ik heb geleerd dat iets wat in mijn ogen écht kapot is, nog gewoon gemaakt kan worden (zoals een slipper of een plastic stoel)

- Hoe ik om moet gaan met wat er is, in een land dat geen consumptie maatschappij kent. Als de boot niet komt, zijn er gewoon weken geen tomaten, geitenkaas, limoenen, of wat dan ook… Ook kan ik niet even naar de H&M, een luchtje kopen of naar de IKEA want die zijn hier gewoon niet!

- Hoe luxe we het in Nederland hebben qua dat we daar goed kunnen sparen, educatie hebben voor iedereen, medische zorg en goedkoop eten kunnen kopen (ja, het is hier erg duur en inkomsten erg laag!)

- Ik heb geleerd dat men hier en vroeger in Nederland meer voor elkaar zorgt. We zijn er allemaal, en hebben allemaal wat nodig. Dus je zorgt meer voor elkaar, hier. Ook al heb je bijna niks. In Nederland zorgen we alleen maar voor onszelf, terwijl we juist zoveel te delen hebben.. Zo jammer… En de Nederlanders die hier komen en die dat zien, delen dan ineens wel wat, maar dan wel hier en niet, of veel minder in Nederland; interessant …

- Dat ik in Nederland geen idee had hoeveel stress ik had en hoeveel invloed dat heeft gehad op hoe ik eruit zag, hoe ik me voelde en op mijn gezondheid. Dat merk ik nu pas hier, waar stress er bijna niet is en hoeveel gelukkiger mijn lichaam voelt met een simpeler leven. Wij creëren in Nederland onze ziektes zelf, door de hoeveelheid stress die we hebben.

Het is een onvergetelijk jaar geweest, wauw wat een mensen, een tijd en een leven. Ik zou het nog een tijdje zo willen, maar ik zie ook het nadeel van op een eiland wonen. Het is erg klein, de mogelijkheden zijn beperkt. Dus als ik het idee heb dat ik niet meer ontwikkel of groei, wil ik naar een volgende bestemming.
Hoe het plan er nu als volgt uitziet; Helio en ik sparen, voor zover we kunnen, om volgend jaar samen naar Ecuador te gaan. Daar woont mijn biologische vader en ik ben er nu klaar voor om die te zien en vooral ook daar, waar dus toch een deel van mijn roots liggen die ik nog niet ken. Jamaica, Israël, Ghana en andere eilanden van Kaapverdië staan nog op de lijst om samen te bezoeken. En wie weet ooit te wonen …

Liefs, Noy

Reacties

Reacties

Doortje

Reizen is iets wat je hélemaal doet dus ook spiritueel en daardoor brengt het je zoveel persoonlijke groei ook.
Heel herkenbaar - je weet wel waarom ????

Bee

Helemaal met Doortje eens. Groeien en leren is mooi. Geluk is het allerbelangrijkst, op naar Nirwana, waar dan ook. Zo trots op je en blij dat je je zo goed voelt xxxx

Miran

Mooi sterk..zacht..warm..interessant...jij ..Dit jaar..en je plannen met je lief..zoen Noy

Johan & Joyce

Je doet het super goed Noy! altijd leuk om van je te horen..

Pepijn

Meisje wat doe je veel, je ziet er echt super goed uit, het leven daar doet je goed en in plaats van stil te gaan zitten zie je al weer mogelijkheden om je verder te ontwikkelen, dat vind ik heel knap van je.

Heel veel liefs.

Annemarieke

wat een mooi verhaal en een mooie ontdekkingsreis.... erg fijn om te lezen dat het goed met je gaat.... lekker zo blijven ondernemen.....kus van ons....

Loes Epping

Hallo Noy,
we proberen met je in contact te komen, vorig jaar hebben we een dagtoer met je gedaan via TUI. We hebben een FB naam gekregen maar kunnen je niet vinden op FB. We hebben tweet Assen met kinderkleding bij ons voor het schooltje. We zitten weer in het RIU palace, kamer 1122. Als je dit leest kun je dan contact met ons opnemen.

Gr loes epping

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!