Sekrepatu.reismee.nl

Tjoek Tjoek

Celebrations..
Bedankt allemaal, voor alle felicitaties voor mijn verjaardag! Ik heb die dag niet veel gedaan, vanwege ontstoken amandelen en de antibiotica kuur daarvoor. Gisteren heb ik wel een klein etentje gehouden bij mij thuis om het te vieren en de mensen waar ik het meest mee omga thuis uitgenodigd.
Ook ben ik bij een verjaardag geweest van een collega, Vera. Zij is de kokkin bij de school en had gevraagd of ik wilde komen helpen het eten voor te bereiden. Tuurlijk, zei ik.. Om 10 uur ’s ochtends stond ik daar netjes voor de deur en het eerste wat ik zag toen ik op de binnenplaats stond, was een hele grote emmer op de grond met een varkenshuid met stukken varkensvlees erin. Vijf seconden later zat ik ernaast op een krukje en kreeg ik de gehele lever in mijn handen gedrukt. Of ik ‘even wilde vasthouden zodat zij konden snijden’. Eeehmm..ja hoor. Toen dat in stukken was, moest ook de huid, maag, darmen, luchtpijp, botten; ALLES worden gesneden en voor ik het wist had ik een hele interessante analyse van de binnenkant van een varken (tjoek in het Creools) kunnen maken. Het was dat de lucht me op een gegeven moment iets te sterk werd en er steeds meer vliegen kwamen, waardoor mijn maag een beetje begon te keren. Toen het eenmaal bereid was in de grootste pan die ik denk ik ooit op een vuur heb zien staan kreeg ik twee stukjes door mijn keel en heb verder andere dingen gegeten die ook waren bereid zoals cachupa (beroemdste local food gemaakt met verschillende soorten bonen). Ik dacht dat ik dit wel aan zou kunnen, gezien mijn aller eerste baantje ooit bij de slager. Maar het werd me uiteindelijk iets teveel varken de hele dag waardoor ik even geen behoefte meer had aan vleesJ.
De verjaardag verder was wel erg gezellig, er werd veel huisgemaakte Ponche gedronken (sterke lokale drank gemixt met honing), er was muziek en natuurlijk tig schattige kinderen die overal door het hele huis renden. Al kan ik nog niet goed met iedereen praten vanwege de taalbarrière, ze zorgden er wel voor dat ik op mijn gemak was door steeds te proberen te praten (langzaam en duidelijk Creools), ze zorgden er steeds voor dat ik te drinken had, stelden me aan iedereen voor (dit is de tante van hem, die weer de broer is van die en die, en dit is de zoon/dochter van de nicht van die en die, zo gaat het een beetjeJ iedereen is familie van elkaar).

Rosemarijn, Inki, Bart en baby Lars
De afgelopen twee weken heb ik heel erg genoten; mijn oppaskind uit Nederland, Rosemarijn is met haar familie op bezoek geweest! Ik heb ze opgehaald van het vliegveld met vaste taxi chauffeur Aminta en ze verbleven in een hotel vlakbij en dagelijks gingen we met zijn allen eten. Ook hebben we een eiland tour gedaan met Eddy, iemand waarmee ik goed bevriend mee ben geraakt de vorige keer en die al jaren als gids werkt. Hij is net een encyclopedie en kan je letterlijk alles vertellen van het eiland, de andere eilanden, de hele geschiedenis van Kaapverdië en de geschiedenis van Portugal (Kaapverdië is nu 40 jaar onafhankelijk van Portugal dus de Portugese invloeden zijn er nog steeds en werken ze nog steeds mee samen). We hebben een topdag gehad en op vele plekken gezwommen waaronder even in een grot. We hebben kleine dorpjes bezocht, the blue eye (zie foto) en de Salina’s (krater met zout water waarin je kan drijven). Het was heerlijk om te zien hoe Rosemarijn genoot van nieuw lokaal eten, van de mooie dingen om haar heen en hoe groot ze is geworden..Ze heeft ook een nachtje bij me gelogeerd, wat heel gezellig wasJ
De twee weken vakantie van Bart, Inki, Rosemarijn en baby broertje Lars vlogen voorbij en vind het jammer dat ze nu weg zijn…


Cha de Matias
Voor de school heb ik nu een plan van aanpak geschreven. Mijn plan van aanpak, waarin ik een aantal haalbare ideeën heb uitgewerkt. Ik wacht tot ze het goedkeuren en dan begin ik ermee. Vanuit het IOM is er een start bedrag beschikbaar wat ik kan gebruiken als ik goed kan aangeven waarvoor het nodig is. Dat ga ik dan eerst doen en als dat bedrag op is, doe ik graag een beroep op het aanbod dat een aantal van jullie hebben gedaan de vorige keer in de reacties van mijn verhaal. Erg fijn om te weten dat er meer mogelijkheden zijn!

Schema
Mijn dagen zien er nu als volgt een beetje uit: maandag, dinsdag en woensdag ga ik naar school om mee te draaien met Engelse les (waarvoor ik het spelenderwijs leren-gedeelte op me neem), handarbeid les en anything else they ask me. Donderdag en vrijdag blijf ik in mijn stadje zodat ik afspraken buiten de deur kan maken op die dagen en goed bij mijn laptopje en internet kan.
Verder ben ik gevraagd om schildpadden tours te doen in het Nederlands! Ik ben nu een keer mee geweest om te kijken hoe dat gaat. Morgen ga ik weer mee om te kijken en wellicht ga ik het wel doen! Het zou dan gaan om vier avonden in de week, waarin ik Nederlandse toeristen meeneem om schildpadden die eitjes komen leggen op het strand te laten zien. Wat een coole bijbaan zou dit zijn, he?!

Reacties

Reacties

yael

Erg coollllll

Aleandro

Heel erg leuk ... ik vroeg me al af wat voor vleest het in de emmer was...ben je nu vegetarisch ?????

Johan

Noy, wat super gaaf om je zo te kunnen volgen!

Bianca

Super trots op je

Bianca

& keep up the good work. Je bent een topper

Dikke kus

Melissa

Leuk om weer van je te horen! xXx

Judith

Hey Noy!
Wat heerlijk om je verhalen te lezen en wat verwoord je alles goed.
Echt leuk! Geniet en succes met alles. Hopelijk gaan we elkaar nog zien en anders weer in NL ????
Heb je Carlos al gesproken?

Xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!